Vilken tågresa!

I fredags åkte jag ju själv till göteborg, utan barnen altså. Tanken var att jag skulle ha med mig den bärbara datorn och sitta i lung och ro och surfa hela resan, men eftersom den FORTFARANDE är på service så fick jag nöja mig med en tidning. Resan tar ju ändå bara tre timmar enligt biljetten. Men burkar sj leverera passagerarna i tid? Nej, såklart!
Men den här ursäkten var helt ny för mig! När tåget passerat säffle så märkte jag att det började lukta lite bränt, tåget börja sakta in och till sist stannade det med ett hårt ryck. Nu luktade det verkligen bränt tåg typ.. En gubbe ropar ut i högtalaren att nån i personalen skulle ta sig snabbt till sista vagnen varpå en kvinna, högröd i ansiktet springer igenom tåget. Etfter nån minut springer hon tillbaka igen och kommer ytterligare nån minut springandes med en brantsläckare. Folk börjar vrida lite oroligt på sig och några börjar ringa anhöriga för att berätta att detta tåg nog kommer bli lite försenat. Jag lyssnar lite och hör hur dom återberättar och lägger till vissa saker i historien. Typ:
"Tåget står i lågor och ALL personal springer runt med brandslangar." Lite överdrivet men var gör man inte för att verka ha ett spännande liv?
Tillslut meddelar dom i högtalarna igen, det är en nödbroms på sista vagnen som har låst sig och blivit överhettad så den måste kylas och tas upp och sen måste vi koppla bart vagnen i åmål innan vi kan åka vidare. Passagerarna i den bakre vagnen får sätta sig längre fram för säkerhets skull.
Det var altså ingen vagn som stod i lågor, konstigt nog så ringde ingen och demiterade sina uppgifter till sina anhöriga, det var inte lika häfftigt med en broms som har låst sig.
Efter lång tids väntan kommer den högröda kvinnan tillbaka, svettig och pustande. Efter det börjar tåget sakta rulla för att stanna i Åmål, väl där så verkar dom inte kunna lossa vagnen och vi backa fram och tillbaka på ett sidospår i 1 timme och 30 minuter.
VARFÖR inte bara sätta passagerarna på en buss?! Har dom inga bussar i Åmål? Nån riskerade tom. att missa sitt flyg från Landvetter.
Tillslut åkte vid vidare iaf och typ två timmar för sent kom vi fram i Göteborg, strax innan tolv på natten.
Nästa gång ska jag kolla upp bussar!

Kommentarer
Postat av: Sandrah

Som vanligt när det gäller tågresor :/

2008-12-15 @ 12:47:38
URL: http://sandrah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0